Başarı için, en hızlı yol doğru hedefleri belirleyerek elde edilir …
İster küçük hayalleriniz, ister yüksek beklentileriniz olsun, ister birey olun, ister bir kuruluş, hedef belirlemek yaşam boyu ulaşmak istediğiniz noktaya nasıl gitmek istediğinizi planlamanıza izin verir. Hedef belirleme, idealinizdeki geleceğiniz hakkında düşünmek ve vizyonunuza ulaşmak için kendinizi, organizasyonunuzu motive etme sürecidir. Nereye ulaşmak, neyi başarmak istiyorsunuz? sorularının cevabını bulur, çabalarınızı nereye yoğunlaştırmanız gerektiğini bilirsiniz. 5 yıl, 10 yıl, 20 yıl sonra olmak istediğiniz nokta nedir? Olmak istediğiniz bu nokta hayatınızın, kuruluşunuzun büyük resmi, ulaşmak için daha küçük, daha spesifik hedefler belirleyin. Planlar yapın. On yıl sonra ulaşmak istediğim nokta için, önümüzdeki beş yıl, önümüzdeki yıl, önümüzdeki ay, gelecek hafta, bugün ve harekete geçin..... İş büyütmenin hayati bir parçası kurumsal hedeflerin belirlenmesidir. Karlılığı arttırmak tüm işletmelerin hedefidir. Yeni pazarlar bulunmalı, müşteriye yeni ürünler sunulmalı. Mevcut Pazar payı ile yola devam etmek, kuruluşunuzu öldürmenin harika bir yoludur. Aynı ürünleri yıllarca değiştirmeden kullanmak, piyasada durgunluk yaratır. Yeni ürünler ile ürün yelpazesini genişletirken, bir yandan da pazar payı arttırılabilir. Gereksiz maliyetler azaltılarak, kar marjı arttırılmalıdır. Başarılı olmak istiyorsanız, hedefler belirlemelisiniz. Neyi başarmak istiyorsunuz? Düşünün sonra bunları gerçekleştirmek için SMART hedeflerinizi belirleyin. SMART uzun vadeli hedeflerinizi gerçekleştirmek için kısa vadeli hedeflerinizi düşünmenin kolay bir yoludur.
Specific (Somut) : İyileştirme için belirli bir alanı hedefleyin Measurable (Ölçülebilir) : İlerleme göstergesini belirleyin, ölçün. Attainable (Ulaşılabilir) : Ulaşabileceğiniz bir hedef belirleyin. Realistic (Gerçekçi,ilgili) : Mevcut kaynaklarla, neyi başarmak istediğinizle ilgili olduğunu sonuçların gerçekçi bir şekilde elde edilebileceğini belirtin Time limit (Zaman sınırlı) : Sonuçların ne zaman başarılabileceğini belirtin.
Specific: En iyi sonuca ulaşmak için hedef somut olmalı. Tam olarak ne elde etmek istiyorsunuz? Hedefiniz ne kadar spesifik olursa, buna ulaşma şansınız da o kadar büyük olur. Uygun olmayan ürünün iyileştirilmesi yerine, hangi hat? Hangi atölye? Hangi ürün? Hangi uygunsuzluk? Neyi başarmalısınız? Kim? Ne? Nerede? Hangi?..... Sorularının cevabına odaklanılmalı.
Measurable: Ölçülebilir hedefler, hedefinize ulaştığınızda göreceğiniz, duyacağınız ve hissedeceğiniz şeyleri tam olarak tanımladığınız anlamına gelir. Bir hedef ölçülebilir olmalı, ölçülemeyen şeyleri geliştirmek mümkün değildir. Hedefinizin ilerlemesini ölçmenize yardımcı olacak bazı ölçütlere sahip olmanız gerekir. Ne kadar? Kaç para, Yüzde kaç? Hedefe ulaştığımı nasıl belirlerim?......... sorularının cevaplarını arayın. Kusur sayısını azaltmak yerine %10'dan, %5'e düşürmek daha etkili bir hedef olacaktır.
Attainable: Hedefiniz ulaşılabilir mi? Hedefe ulaşmanızı neler engeller? ... Bu, hedefin gerçekten kabul edilebilir olup olmadığını araştırmak demektir. Belirli bir hedefe ulaşmak için zamanınız, para veya yeteneğiniz yoksa kesinlikle başarısız olacaktır. Ulaşılması neredeyse imkânsız, sizi hayal kırıklığına uğratacak hedefler yerine, ulaşabileceğiniz hedefler belirleyin.
Realistic: Bu hedefe ulaşmak neden önemli? Bu hedefi belirlemezsem hangi fırsatları kaçırırım? Hedefleriniz neyi başarmak istediğinizle alakalı olmalıdır. Hedeflediğiniz şeyi başardığınızda bir işe yaramalı. Gerçekçi hedefler ekibi, bölümü, kuruluşu ileriye götürür. Kuruluşun diğer hedeflerini destekleyen veya bu hedefle uyumlu olan bir hedef, ilgili bir hedef olarak kabul edilir.
Time limit: Hedefinize bir zaman kısıtı belirlemelisiniz. Zamanı belirlenmemiş hiçbir hedef, hedef değildir. Hedefin belirlenmiş bir son tarihi olmalıdır. Bu, hedefin daha ciddi görünmesine yardımcı olur ve bunu gerçekleştirmek için sizi, daha hızlı ve daha güçlü çalışmaya motive edecektir.
Bir firma 12 aylık zaman diliminde, satışlarını, bir önceki yıla göre %3 yükseltmek istiyor. S Hedef, firmanın satış oranını artırmak istediğini belirterek firmanın neyi başarmak istediğini belirtiyor. M Hedef, firmanın satış oranını % 3 artırmak istediğini, artış oranını belirterek ilerlemenin ölçülmesini sağlıyor. A Hedefi belirlemeden önce firma, bir önceki yılın satışlarını değerlendiriyor. Firmanın yeteneklerini kapsamında ulaşılabilir bir hedef belirliyor. R Hedef başarıldığında kuruluşu ileriye götürecek, başarılması mümkün olan gerçekçi bir hedef. T Bu amaca yönelik zaman çizelgesi 12 ay olarak belirlenmiş.
İLKNUR HAN
Örnekler ve uygulamalarla Hedef Belirleme Teknikleri konusunda kurum içi eğitim almak isterseniz, iletişim bilgilerimden bana ulaşabilirsiniz.
•İletişim Bilgilerim:
•ilknurusluhan@gmail.com

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder