22 Nisan 2017 Cumartesi

ISO 9001 2015 Getirdikleri



KURUMSAL BİLGİ ISO 9001:2015






ISO 9001: 2015 Madde 7.1.6'da Kurumsal Bilgi yeni gereksinimini eklemiştir.
Bu yeni madde Bilgi Yönetimi standardı değildir. Bir kuruluşun resmi bir gereklilik olarak
Bilgi Yönetimi uygulaması gerektirdiği anlamına gelmez. Kalite Yönetim standardında
bir madde olup, ürün ve hizmetlerin uygunluğunun sağlanması için bilgiye yeterince
dikkat edilmesini gerektirir. Standarda göre;



Kuruluş, süreçlerinin işletilmesi için gerekli bilgiyi belirlemeli ve ürünlerin ve hizmetlerin uygunluğunu sağlamalıdır.
Kuruluş, bilgiyi korumalı ve gerekli ölçüde kullanılabilir hale getirmelidir.
Değişiklik yaparken mevcut bilgi göz önünde bulundurulmalı ve değişen ihtiyaçlar için gerekirse nasıl ek veya güncellenmiş bilgi edinileceği belirlenmelidir.

Kurumsal bilgi maddesi, kuruluşların bilgi yönetimi ile igili farkındalıklarını arttıracaktır. Standart Kurumsal Bilgiyi, kuruluşa özel bilgi olup genellikle tecrübe ile kazanılmıştır. Bu, kuruluşun amaçlarına erişmek için kullandığı ve paylaştığı bilgidir şeklinde tanımlamıştır.

Kurumsal bilgi iç ve dış kaynaklı olabilir.
Kurum içinde her türlü kademede çalışanların yetkinlik, deneyim, bilgi, birikim, beceri, tecrübeleri, kuruluşun geçmiş dönemlerdeki başarıları, başarısızlıkları, tüm iyileştirme sonuçları, yaşanmışlıklar, değer yaratan, yasal sahiplik taşıyan bilgiler, iç kaynakları oluşturur.
Standardlar, akademik çevreler, konferanslardan edinilen bilgiler, müşteri ve dış tedarikçilerden derlenen bilgiler dış kaynakları oluşturur.

Kuruluşu bilgi kaybından korumak ve Kuruluşu bilgi edinmeye teşvik etmek için Kurumsal Bilgi ile ilgili şartlar konulmuştur.

Her şirketin, onları rekabetten ayıran kendine özel bilgileri vardır. Eğer bilgi, belirli uzun vadeli çalışanlarda ve ele geçirilmezse, bu çalışanlar şirketten ayrıldığında kaybolma tehlikesi içindedir. Şirketten ayrılan ya da deneyimlerini ve bilgi birikimlerini paylaşmayı reddeden çalışanlar, bilgi kaybı açısından büyük bir risk oluşturmaktadır. Bu risklerden kaçınmak isteyen kuruluşlar mevcut bilgi birikimlerini toplamalı ve korumalıdır. İnternet üzerinden dünyanın diğer ucundaki bilgiye ulaşabilen işletmeler acaba kendi içindeki bilgilere de ulaşabiliyorlar mı? Maalesef kuruluşlarda bilgiler çalışan personelde veya kişisel bilgisayarlarda, kurumsal erişime açık olmayan durumlarda kalıyor.

Çalışanların sahip oldukları bilgileri paylaşmalarını sağlamak kolay bir süreç değildir. Bilgi, sahip olanlar için büyük bir güçtür. Bu gücü kaybetmek istemezler. Bilgi sayesinde işlerine devam eder, başarılı olur ve kazanırlar. Bilgiyi kazanmak için harcadıkları emeği paylaşamaz bu konuda kıskanç davranırlar. Başkalarına açmaları durumunda ellerindeki gücün kaybolabileceğini düşünürler. Kendilerinin alternatifsiz olmalarını arzu ederler.

Bilgi, bir kuruluşun en az sermaye kadar önemli yeni üretim faktörü, teknoloji ise onun vazgeçilmez parçasıdır. Bilginin yönetilmesi aslında bir süreç olarak ele alınmalıdır. Bir kuruluş etkinliğini arttırmak , başarıyı yakalamak için kurumsal bilgi kaynaklarının neler olduğunu tanımlamalıdır. Bunun için uygun teknolojiyi ve alt yapıyı belirlemelidir. Kuruluşlar süreçlerinin işleyişi için hangi bilgilerin gerekli olduğunu belirlemelidir. Bilgilerin mevcut olmaması durumu, bazı süreçler için önemsiz bir risk iken, bazı süreçlerdeki değeri nedeni ile kuruluşu felakete sürükleyebilir. Sadece bilginin toplanması dökümante edilmesi yeterli olmayacaktır. Bilgiye her zaman kolaylıkla erişilebilmeli ve bilginin bozulma ihtimali olmamalıdır.

Bir kuruluş, hangi bilginin gerekli olduğu, bu bilginin nasıl korunacağı, bilgiye nasıl ulaşılacağını belirlerken risk bazlı düşünme yöntemini kullanması yerinde bir karar olacaktır.

                      İLKNUR HAN

Örnekler ve uygulamalarla ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi konusunda kurum içi eğitim almak isterseniz, iletişim bilgilerimden bana ulaşabilirsiniz.

•İletişim Bilgilerim:

•ilknurusluhan@gmail.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder